Saab Car Museum erbjuder dig sina samlingar samt möte med erfarna Saabveteraner. I museets inspirerande lokaler möter du teknik- och designhistoria, nostalgi och entusiasm. Självklart har du möjlighet att från våra butiker, webbshop och museumbutik, få med dig ett minne hem.

Saab Car Museum

Historien om Saab Car Museum

Saab Car Museum slog upp portarna första gången 1975, Initiativtagaren till detta var Albert Trommer, legendarisk chef för besöksverksamheten på dåtida Saab-Scania-Personbilsdivisionen. Den första lokaliseringen var något modest. Belägen i källaren under den gamla Saab-ANA återförsäljaranläggningen var museet inte helt enkelt att hitta, många besökare hamnade på Saabs huvudport på Stallbacka där de fick en stencilerad karta att navigera efter. Men det var värt mödan att leta efter, Alla milstolparna fanns där inkluderande Saab 92001, den så kallade Ursaaben. Allt som sparats och gömts undan från skrotning genom åren.

Till Saabs 50-årsjubileum 1987 projekterades på Nohab-området i Trollhättan ett helt nytt museum i de gamla lokstallarna. I samband med detta gick Albert Trommer i pension och efterträddes av Per-Olof ”Pelle” Rudh, här tillsammans med Gunnel Ekberg från Saabs informationsavdelning. Pelle var inte helt okänd sedan tidigare, han hade bland annat förflutet som en av supermekanikerna på Saabs Tävlingsavdelning.

Till jubileet hade många av museibilarna servats och stod till förfogande till media från hela världen. En Saab skall köras och det gäller även museibilarna. Under ordnade omständigheter skall tilläggas. I detta sammanhang måste även Erik Carlsson ”på taket” nämnas, Saabs legendariske rallyförare som vann RAC-rallyt 3 gånger i rad och Monte Carlo Rallyt 1962-63. Efter sin aktiva karriär fortsatte Erik som PR-person på Saab informationsavdelning och kopplingen till och engagemanget för museet har alltid varit en hjärtefråga för honom.

 

1997 var nästa stora steg i utvecklingen för Saab Car Museum. Till Saab Automobile AB:s 50-årsjubilueum och Saab AB:s 60-årsjubileum byggdes museet om helt och hållet och dess utställningsyta fördubblades. Men det var mer än så på agendan.

Lanseringen av den nya Saab-9-5 förlades till Trollhättan med utgångspunkt från museet och användes under hela sommaren för detta ändamål. Detta var en milstolpe för verksamheten som innefattade än mera produktlanseringar och aktiviter för media, återförsäljare och kunder. Att använda arvet för framtiden.

2005 är nästa milstolpe. Företaget beslutar att lanseringen av Saab 9-3 SportCombi skall förläggas till museet och en helt ny interiör tas fram. Detta utförande har Saab Bilmuseum idag. Naturligtvis hade Saab Automobile AB sitt 60-årsjubileum 2007 med museet i centrum, med Saabentusiaster från hela världen som besökte Trollhättan.

Vid Saab Automobile AB:s konkurs den 19:e december 2011 så kastades Saab Bilmuseum och dess samlingar in i en osäkerhet då museet och dess ingående samlingar var helägt av företaget.

Efter ett intensivt arbete och genomförd budgivningsprocess hade följande konstellation lagt det vinnande budet: Trollhättans Stad, Saabgroup och Marcus och Amalia Wallenbergs minnesfond med ett bud på 28 miljoner SEK.

Saab Car Museum var räddat!

Idag drivs museet av Innovatum AB på uppdrag av ägarna och med delfinansiering av Trollhättans Stad och Västra Götalandsregionen.

Källa: Saab Bilmuseum

Comments

mood_bad
  • No comments yet.
  • Lägg till kommentar